Mediatiedote: Kepli urheiluakatemian vetäjäksi
22.8.2017 15:17 Uutiset / Pääsivusto

Kaksivuotinen yhteistyösopimus allekirjoitettiin

KEPLI URHEILUAKATEMIAN VETURIKSI KESKI-POHJANMAALLA

Kepli ja Kokkolan kaupunki ovat valmistelleet urheiluakatemian hallinnoinnin siirtoa Keplille noin vuoden verran. Kokkolan kaupungin ja Keplin edustajat allekirjoittivat kaksivuotisen yhteistyösopimuksen tiistaina Kokkolassa. Sopimuksen mukaisesti toiminta jatkuu Keplin alaisuudessa kaksivuotisena kokeiluna elokuun alusta 2017 alkaen.
- Olemme Keplissä todella innostuneita urheiluakatemiatoiminnan kehittämisvastuun siirrosta maakunnalliselle liikunta- ja urheilujärjestölle. Akatemiatoiminnan mukaantulo on merkittävä lisä Keplin strategia ”Liikuntaa yhdessä läpi elämän” toimeenpanoon. Näemme urheiluakatemian erinomaisena mahdollisuutena seurojen valmennustoiminnan kehittämistyöhön, toiminnan laajentamiseen maakuntaan sekä yläkoulutoiminnan kokeiluissa koko Keplin toiminta-alueella, kertoo Keplin puheenjohtaja Lea Kippo-Kovasin.

Urheiluakatemia Kokkolalle paikallinen vetovoimatekijä

Keski-Pohjanmaan Urheiluakatemiatoimintaa on johdettu kaupungin sivistystoimen alaisuudessa vuodesta 2009 asti. Tätä ennen toiminta oli liikunnanopettajien vetämää palloilulajien aamuharjoittelua Länsipuiston lukion yhteydessä. Tällä hetkellä Keski-Pohjanmaan urheiluakatemiassa on kirjoilla noin 160 opiskelijaurheilijaa. Suurimmat lajiryhmät ovat jalkapallo , jääkiekko, salibandy, koripallo, yleisurheilu ja muut yksilölajit. Valmennustoimintaa ohjaa kuusi eri lajivalmentajaa. Lukukauden ohjelmaan kuuluu lisäksi yhteistä testaustoimintaa, asiantuntijaluentoja, valmennuksen tukipalveluja sekä leiritystoimintaa Kuortaneella.
Sopimuksen henki on, että akatemian nykytoiminta ja henkilöresurssit pysyvät vähintään nykytasolla. Sopimus turvaa Keplin mahdollisuudet kehittää toimintaa ja tiivistää seurayhteistyötä paremmin kuin nykymallissa.
- Urheiluakatemia on paikallinen vetovoimatekijä, muttei lukion ydintoimintaa. Nykyinen hallintomalli ei kykene vastaamaan urheiluakatemian kehittämistavoitteiden saavuttamiseen, perustelee Kokkolan suomalaisen lukion johtava rehtori Markku Anttila opetus- ja kasvatuslautakunnan jo viime vuoden lopulla tekemää linjausta.

Tavoitteellinen kilpaurheilu innostaa nuoria

Nuorten tavoitteellinen kilpaurheilu koskettaa satoja tuhansia suomalaisia: urheilevia nuoria, valmentajia, seuratoimijoita, vanhempia, opettajia sekä muita paikallisia toimijoita. Luonnollisesti toiminnan pitäisi täyttää myös huippu-urheilun vaatimukset. Suomalaisessa huippu-urheilussa akatemiatoiminta kytkeytyy ns. urheilijanpolun valintavaiheeseen, jossa noin 13-19-vuotiaat nuoret etenevät lapsuusvaiheen jälkeen kohti huippuvaihetta. Jatkossa myös yläkouluihin kohdistuva toiminta tullee olemaan osa urheiluakatemiatoimintaa.
Urheiluakatemia-brändi on vahvassa kehitysvaiheessa. Parhaillaan linjataan valtakunnallisesti mitkä ovat yläkoulutoiminnan yhteiset kriteerit urheiluakatemiatoimintaan.
- Kaiken tavoitteena terve urheilija urheilullisine elämäntapoineen, lisää urheiluakatemiakoordinaattorina jatkava Timo Virolainen.

Lisätietoja: Kepli/Petri Harsunen, 0400-365 607, petri.harsunen(a)kepli.fi
Kokkolan kaupunki/Markku Anttila, 044-5767 673, markku.anttila@kokkola.fi

FAKTA:

Urheiluakatemiassa yhdistyy opiskelu ja urheilu
Suomeen on rakentunut reilun kymmenen vuoden aikana 22 alueellisen urheiluakatemian verkosto. Alueellinen akatemiaverkosto on keskeinen osa suomalaista huippu-urheilujärjestelmää. Akatemiaverkostojen yhteistyötä johtaa ja koordinoi Suomen Olympiakomitea. Olympiakomitean akatemiaohjelman tavoitteena mahdollistaa opiskelun ja urheilun joustava yhdistäminen toimivissa olosuhteissa, tehostaa urheilijan päivittäisharjoittelua sekä vahvistaa yläkoulutoimintaa ja siihen rakentuvia malleja. Urheiluakatemiat ovat urheiluopistojen, isojen kaupunkien ja kuntien tai liikunnan aluejärjestöjen hallinnoimia yhteistyöverkostoja. Oppilaitokset kuten lukiot, ammattioppilaitokset, ammattikorkeakoulut ja yliopistot ovat liittyneet akatemiaverkostojen jäseniksi, jatkossa myös yläkoulut tulevat olemaan verkostossa kiinteämmin mukana.

- Suomessa urheiluakatemioissa on kirjoilla toisella asteella n. 7000 nuorta tai aikuisurheilijaa. Verkoston valmennuksesta vastaa yli 700 pää- tai sivutoimista valmentajaa 250 oppilaitoksessa. Urheilulukioita Suomessa näistä on 13 ja ammatillisia oppilaitoksia 13, jotka saavat erityistehtäväänsä valtionapua, valaisee kälviäläistaustainen Antti Paananen, joka toimii Olympiakomitean akatemiaohjelman valmennuspäällikkönä.

Kunnat ovat urheiluakatemiaverkoston tärkeimpiä tukijoita. Akatemiatoiminnassa hyödynnetään kuntien tarjoamia liikuntaolosuhteita. Lisäksi ne tukevat akatemiatoimintaa tukemalla valmentajien palkkauksia ja koordinointia.

Urheiluakatemiaohjelma

Urheiluakatemiaohjelma vastaa koko Urheilijan polun kattavan akatemiaverkoston johtamisesta. Se on huippu-urheilun alueellinen verkosto ja koko Urheilijan polun perustukiratkaisu, joka toimii kehittyvänä osaamisen ja olosuhteiden mahdollistajana Urheilijan polun kaikissa vaiheissa.

Urheiluakatemiaverkostossa on polun kaikissa vaiheessa olevia urheilijoita, valmentajia ja asiantuntijoita, joiden osaamista kehitetään yhteistyössä huippuvaiheen ja osaamisohjelman asiantuntijoiden kanssa.

Olympiakomitean urheiluakatemiaohjelma: https://www.olympiakomitea.fi/huippu-urheilu/urhei...

Kepli vetovastuuseen syksyllä 2017
Urheiluseurat ovat olleet toiminnassa mukana toistaiseksi vaihtelevasti. Jääkiekossa Hermeksen kanssa tehtävä yhteistyö on ollut toimivaa usean vuoden ajan. Seuran palkkaama valmentaja toimii samalla myös edustuksen ja A-juniorijoukkueen valmentajana.

- Keplin tavoitteena on vahvistaa seurayhteistyötä, kehittää toimintaa maakuntaan yläkoulutoiminnan kuntakokeilujen avulla. Kepli ja Vetelin kunta ovat neuvotelleet yhteistyöstä, jossa kunta tarjoaisi ensi lukukaudella tuleville 8- ja 9-luokkalaisille kahtena aamuna neljä tuntia valinnaista liikuntaa, jonka yhteydessä toteutettaisiin nuorille syventävä noin 22 tunnin valmennuskurssi. Ennakkotietojen mukaan ryhmä toteutuisi reilun 20:n nuoren kokoisena. Keplillä on parhaillaan menossa seuravalmennukseen keskittyvä Seuramentor ohjaajien tukena-hanke sekä kuntayhteistyötä Liikkuva Koulu –toiminnan kautta, jota uuteen kehitysvaiheeseen tuleva urheiluakatemiatoiminta voi hyödyntää. Lisäksi Keplin henkilöstöllä ja sen asiantuntijaverkostossa on osaamista, josta toivottavasti on paljon hyötyä urheiluakatemialle lähivuosina, painottaa Keplissä akatemian siirtoa valmistellut aluejohtaja Petri Harsunen